nenašel jsem ucelený vlákno o motonavigaci, tak zakládám, zajímá mě co byste na základě zkušeností doporučili?
chci:
1) navigaci ve městech po celý evropě - nechci platit žádný aktualizace, tj. tak aby nový mapy byly volně ke stažení
2) mít použitelnou navigaci i mimo cesty nejen u nás, ale i např.Rumunsko, Ukrajina, Albanie, apod. (ideálně chci u ns vidět v ČR cesty přes pole apod. Když zkrátka vjedu doslepa a zkouším, rád se podívám, jestli to někam vede a má cenu se drásat skrz rokle, nebo dojedu jen k nějakýmu krmelci a cesta končí)
3) mít záznam trasy, kterou jsem projel
4) možnost použití pro geocatch (kluk to chce zkusit, tak ať je možnost)
5) cena by měla být do 5tis., třeba i za starší model, ale není podmínka
6) možnost použití v autě, tj. ne mini display
Jsem příznivce klasických map, tak zjišťuju co mi všechno navigace může dát a jestli to má smysl, proto mám takové požadavky a dost možná zůstanu tam kde jsem
řeším podobnou situaci - ale protože už delší dobu vlastním starší PDA s operačním systémem Windows Mobile 5, tak mě velice zaujal tento projekt http://www.offroa... . Určitě doporučuji stránku důkladně prostudovat, našel jsem na ní hodně inspirujících informací.
Ten jejich prográmek i některé mapy jsem už zkoušel a vše fungovalo OK.
Co se týká smyslu navigace - tak pro mě smysl má ze dvou důvodů:
1. naviguje (překvapivě ), tzn. že mě včas upozorní na odbočku - nemusím být pořád v pozoru, kdy mám někam zabočit, když jedu nějakou trasu poprvé,
2. zaznamenává trasu - pro její příští použití nebo jenom pro záznam zajímavých lokalit.
A ještě jsem zapomněl na jednu docela příjemnou věc. Pokud máš nějakou profi navigaci (zde myslím samozřejmě placená řešení jako Tomtom nebo Garmin atd.), tak ty v sobě obsahují celou řadu informací jako poloha benzínek, kempů atd. což se někdy může hodit.
Ale za to už se platí... no
Upravil Darek dne 27-02-2011 22:10
Myslim ze kdyz chces offroad a kvalitni TOPO (turisticke) mapy tak mluvis o Garminu...
U nej sice bezplatne (po prvni koupi) celoevropske mapy jsou, ale silnicni... takze turisticke a pak treba Rumunsko (ktere jeste neni treba na rozdil od Bulharska v celoevropske mape kompletne pokryte) by sis musel dokoupit.
Na druhou stranu spousta lidi umi "sehnat" garmin mapy zadarmo...
Zaznam trasy - jo zase mluvis o garminu
Geocaching jde podle mne pouzit jakakoli. Nektere ale maji progil geocaching (vic o tomhle viz test nuvi)
Cena - to bude horsi... bud zkus neco z druhe ruky, nebo si priplat... nebudu ti proto radit Zumo 660 ktere je podle mne to nej, ale za uplne jine penize...
Z toho co pises mi nejlip vychazu Zumo 220 nebo Nuvi 550
550 ma profil geocaching = jednoduche posilani kesek do navigace (u zadne navi jsem tuhle fci nemel a nechybi - kesky jdou lovit i bez ni - ale verim ze pomuze)
220 ma asistenta razeni do jizdnich pruhu - ted to u zuma 660 mam a musim rict ze je to super zalezitost - opravdu doporucuju!!!!
220 ma "blatouch" - bohuzel nema na sobe mikrofon (jako treba 660ka) a tak v aute nejde pouzit jako handsfree jen pouhym sparovanim s telefonem - ale kdyz k tomu budes mit jeste head set (v aute je pak otazka jestli je treba pouzivat "prostrednika" navigaci, ale do helmy se tahle kombinace pouziva - coz nuze byt fajn.
Ja mel k zumu 550 kabelovy head set do helmy a musm rict ze mne jednak pudilo porad se pripojovat a odpojovat, druhak poslouchani mp3 bylo mozny tak do 80 km/h...
Bvízka se k bvízce naklání
Zčásti souhlasím s posledním příspěvkem. S navigacemi Becker nemám zkušenost, ale vystřídal jsem PDA a několik Garminů - Legend, 60CSx, Nuvi765T a nyní Zumo 550. Během let co navigaci používám, musím souhlasit s Tomášem z Touratechu v tom, že jakákoliv navigace, která není speciální pro offroad, má dříve či později problémy jak s hardware (volné konektory, odolnost apod.) tak s chybějícími funkcemi, které člověk zpočátku považuje za zbytečné. Z hlediska offroadu se mi nejlepší jevila 60CSx s dokonalou odolností, výdrží na baterky, použitím pro geocaching a skvělým systémem prošlých tras. Na druhou stranu do auta nebyla dokonalá, měla menší displej, chyběla hlasová navigace, BT apod.
Nuvi 765T Lifetime má velký displej s dobrým rozlišením, BT, hlasovou navigaci, řazení do pruhů, dopravní hlášení, doživotní aktualizaci map apod., na druhou stranu není odolná, displej je hůř čitelný na slunci, prošlé nejsou promakané jako u 60CSx, na baterky nevydrží tolik, nemá elektronický kompas atd.
Nyní mám Zumo 550, které mi zatím přijde jako slušný kompromis, byť prošlé trasy taky nejsou dokonalé a chybí mj. řazení do pruhů, na druhou stranu je odolné, displej čitelný na slunci apod. Do auta si nechávám Nuvi 765T a uvidím jaké budou zkušenosti. Nevylučuji, že např. Zumo 660 by bylo lepší volbou, byť i to bude kompromis jako všechno, prostě dokonalá navigace neexistuje.
Mapy se dají sehnat leckde ale pokud chci vše oficiálně, potřebuji funkci Garmin Lifetime což je doživotní aktualizace některých map, nikoliv ale všech! Pokud chci např. Rumunsko apod, opět je to o mapách Garmin, které fungují a to i mimo civilizaci. Podobné je to s topomapou ČR apod. Navíc některé Garminy umí pracovat i s jakýmkoliv obrazovým mapovým podkladem, sice v něm nenavigují ale v totální divočině, kde nejsou speciální GPS mapy, to může být důležité.
Dodo chce maximum, ale problém bude se vejít do cca 5 tisíc korun, takže buď upustí od některých požadavků nebo doporučuji víc investovat.
Odpověď je jednoduchá do 5tisíc není pro použití na motorku nic co se prodává nové a i s staršími kusy to bude problém. Dnes Garmin Zumo 660 dříve 550. Pokud jen silniční mapy pak TomTom2 všechny tyto jsou použitelné v autě i na moto. Malý kompromis Nuvi550 zumo220. Nic z toho neseženeš do 5tis.
Pak jsu tu ruční a kolové navigace od garmina i tam to bude těsně. Některé kolové jdou použít. Minusy oběcně malé displeje a provoz na baterky (i když pravda s dlouhou celodenní výdrží). S cenou to budě opět nad hranicí 5-ti sisíc. Né o moc ale přece.
Pak jsou tu autové navigace.+Cena -Funkce pro off road -čitelnost(jak která) - odolnost vodě a prachu ceny nové jsou i pod 5 ale většinou nic moc použitelné.
Pokud máš potřebu opravdu stalčit navi pod 5 tisíc se vším všudy budeš muset improvizovat. (není to jen přístroj ale i kabeláž a držáky). Řešení je, máš-li po ruce zdatného elektronika následující:
1) Kup si Garmin nuvi760 (né 765 nevím proč ale při přímém porovnání na slunci je 765 výrazně hůř čitelná) z druhé ruky i s mapami. Cena se dá od 2500Kč. Nekupuj poštou jeď si pro ni za slunečného dne a zkontroluj displej.
2) Kup si RAM držák pro nuvi760. Cena cca 500
3) Nech zdatného elektronika navigaci rozebrat a upravit = komplet přelakovat desku lakem na plošné spoje (nejlépe 2x-3x) zajistit tavným lepidlem všechny spoje a silikonovým těsničem ucpat všechy díry co tam jsou (mic repro. vstup pro SD kartu) 760 má místo cca 2GB pro mapy v sobě takže pro evropu to stačí. Je potřeba podlepit i displej k přednímu krytu. Cena dle stupně známosti jedna dobrá lahev
Vznikne tím vodě a prachu odolná navigace v neuzamykatelném ale bytelném držáku.
- Pracnost, nutnost vědět co dělám, vyřešit zapínání a vypínání navi nutno externě odpojením napětí, naštěstí se Garmini po odpojení uspávají sami a po připojení sami probouzejí.
- kupuješ a patláš se se starou věcí = záruka nula.
- pokud nejsi schopen provést úpravu a nemáš nikoho kolem kdo to pečlivě utěsní jsi v pasti a tudy cesta nevede.
- nemáš hlasovou navigaci jen obraz
- 760tka přepočítává trasu při špatném odbočení automaticky a nejde to zakázat osobně toto považuji za největší mínus tohoto řešení
+ Cena, poměrně slušně čitelný displej (srovnání se ZUMO550 - měl sem než umřelo), velký displej, zobrazuje věrně topomapy(nepřebarvuje jako zumo550 na žluto), funguje plánování i záznam tras.
+ Dobrý pocit z vlastní práce a nalazeného řešení
Pro kritiky, ano není to originál, ale při pečlivé práci je to funkční a levné řešení pro někoho kdo má jasný limit do kterého se to má vejít. Vyzkoušeno najeto v loni (po kolapsu zuma) 12tis km a stále fachá, myslím že v RO si šáhla co do mokra a vibrací na dno a stále jede.
Upravil Vlada-adv dne 04-03-2011 19:36
zdar,
díky všem za rady, asi nejsympatičtější mi je 60CSx, původní cenu do 5tis. jsem už dávno zavrhnul, ale tip od Vládi na Nuvi760 s úpravou zní taky zajímavě.
Ivane, proč jsi prodával 60CSx? A jak jsi s ní byl spokojený? BT mi chybět nebude, hlasová navigace také ne, spíš mám obavu o běžné navigování přes města, všude je to v základu zmáklý, ale u téhle navi jsem se žádné blížší info nedozvěděl. Buď je to samozřejmost, nebo pro menší display není ideální.. jak to tedy je?
A jak je to s mapami na 60CSx, počítám, že když jde o rozšířený model, nebude problém je po netu posehnat..
Každá věc má řešení,
0-6000 = vlastní práce
6000 - 8000 kolo verze (HCx atd) včetně TT držáku
8000 - 11000 60CSx nebo 62(novější model) včetně TT držáku
no a pak pauza 16-20tis Zumo660 teprve tady začíná hlasová navigace ale zase k tomu ještě třeba přičíst 2-5tisíc za interkom BT.
Takže kompletní řešení s hlasem pod 20 je nerálné. Bavíme se o nových věcech se zárukou.
Upravil Vlada-adv dne 04-03-2011 22:43
Dodo napsal:
...BT mi chybět nebude, hlasová navigace také ne, spíš mám obavu o běžné navigování přes města, všude je to v základu zmáklý, ...
Dodo
jen pár mých postřehů, mám zumo 550 a BT není jen pro hlasovou navigaci, kterou mimořádně oceníš právě ve městech, kde se musíš soustředit na provoz, aby tě nikdo nesestřelil a nemáš čas sledovat šipku na displeji, ale také je vhodná ke spojení s mobilem nebo pro poslech mp3. Je to o pohodlí a myslím, že ve velkých městech hlavně o bezpečnosti
Dodo napsal:
...BT mi chybět nebude, hlasová navigace také ne, spíš mám obavu o běžné navigování přes města, všude je to v základu zmáklý, ...
Dodo
jen pár mých postřehů, mám zumo 550 a BT není jen pro hlasovou navigaci, kterou mimořádně oceníš právě ve městech, kde se musíš soustředit na provoz, aby tě nikdo nesestřelil a nemáš čas sledovat šipku na displeji, ale také je vhodná ke spojení s mobilem nebo pro poslech mp3. Je to o pohodlí a myslím, že ve velkých městech hlavně o bezpečnosti
já zkoušel sluchátka pouze jednou a to pro komunikaci se spolujezdcem. Jakmile ženská zjistila, že když povídá, někdo jí na to reaguje, už nezmlkla. Rázem byl pocit z jízdy na moto úplně v háji, neužíval jsem si to, nesoustředil jsem se. Hned jsem to vyhodil, že mě z toho tlačí uši a už nikdy nezkusil podruhé )) Už z těhle důvodů neuvažuji o žádným zařízení do ucha, chci v helmě klid
Dodo napsal:
...BT mi chybět nebude, hlasová navigace také ne, spíš mám obavu o běžné navigování přes města, všude je to v základu zmáklý, ...
Dodo
jen pár mých postřehů, mám zumo 550 a BT není jen pro hlasovou navigaci, kterou mimořádně oceníš právě ve městech, kde se musíš soustředit na provoz, aby tě nikdo nesestřelil a nemáš čas sledovat šipku na displeji, ale také je vhodná ke spojení s mobilem nebo pro poslech mp3. Je to o pohodlí a myslím, že ve velkých městech hlavně o bezpečnosti
já zkoušel sluchátka pouze jednou a to pro komunikaci se spolujezdcem. Jakmile ženská zjistila, že když povídá, někdo jí na to reaguje, už nezmlkla. Rázem byl pocit z jízdy na moto úplně v háji, neužíval jsem si to, nesoustředil jsem se. Hned jsem to vyhodil, že mě z toho tlačí uši a už nikdy nezkusil podruhé )) Už z těhle důvodů neuvažuji o žádným zařízení do ucha, chci v helmě klid
máš dát spolujezdci jen sluchátka bez mikrofonu .
Ale jak už jsem psal, velkou výhodu hlasové navigace do přilby vidím právě v hustém městském provozu ale koneckonců se dá město projet i podle mapy, jako jsme jezdili v dobách minulých a šlo to.
3X> no když jedu sám tak MP4 mi jede rovnou z mobilu, když ve dvou tak stejně kecáme celou cestu. Jedu první a tak hlásím přípedné pasti v provozu. Navíc MP3 zrovna ze 550-ky je dost hrůza neumí to nějaký ten profil A2DP tuším, to až 660-ka je v pohodě.
Dodo> tak si to přepni na muziku a je klid.... Jinak já mám vlastně spojení s druhou motorkou baťoh nevozím. Tam to máme puštěné pořád nemusím furt šmírovat zrcátko, slyším ji = je v dosahu 300-500m a když někam chci uhnout tak to zahlásím i když se třeba přes kamion nevidíme. Odpadá tak stres a nucené se honění a předjíždění. Prostě je-li místo předjedu a když už není místo pro druhou motku prostě jen poodjedu aby bylo místo na zařazení a v klidu vyčkám. Pro bezpečnost je to velký přínos. Kecání s přítelkyní mi neva aspoň cesta utíká.
Upravil Vlada-adv dne 06-03-2011 00:55
Vlada-adv napsal:
3X> no když jedu sám tak MP4 mi jede rovnou z mobilu, když ve dvou tak stejně kecáme celou cestu. Jedu první a tak hlásím přípedné pasti v provozu. Navíc MP3 zrovna ze 550-ky je dost hrůza neumí to nějaký ten profil A2DP tuším, to až 660-ka je v pohodě.
Dodo> tak si to přepni na muziku a je klid.... Jinak já mám vlastně spojení s druhou motorkou baťoh nevozím. Tam to máme puštěné pořád nemusím furt šmírovat zrcátko, slyším ji = je v dosahu 300-500m a když někam chci uhnout tak to zahlásím i když se třeba přes kamion nevidíme. Odpadá tak stres a nucené se honění a předjíždění. Prostě je-li místo předjedu a když už není místo pro druhou motku prostě jen poodjedu aby bylo místo na zařazení a v klidu vyčkám. Pro bezpečnost je to velký přínos. Kecání s přítelkyní mi neva aspoň cesta utíká.
o výhodě spojení s druhou motorkou jsem ani nepsal, ale plně s tebou souhlasím. Taky když jedu první hlásím případné pasti a dostkrát se to vyplatilo. A největší plus je v terénu, když jedeš ve stupačkách a nemůžeš druhého sledovat.
A mp3 z 550 i když to není A2DP mi nevadí, je to sice mono do dvou sluchátek, ale čistotu zvuku na motorce nečekám
No, Dodo bude mít dilema. Cena navi je otázkou kompromisů.
Dodo: 60CSx nesplňuje podmínku velkého displeje a moderních vymožeností jako řazení do pruhů nebo 3D zobrazení některých budov. Displej je otázka zraku, pokud na to vidíš, není problém, já nosím brýle na dálku a na blízko vidím hůř, ale s obrazovkou 60-ky jsem problém neměl, i když menší to je. Na druhou stranu se na obrazovku dají umístit libovolné další údaje, 60-ka je totálně nezničitelná a má daleko víc funkcí, které člověk ocení hlavně v divočině. Osobně se mi bude nejvíc stýskat po systému prošlých tras, který nemá konkurenci.
Mapy nejsou problém, jdou jakékoliv od Garmina, má to MicroSD kartu kam se toho vejde dost. Navigace perfektní, stejná jako na jiných, ani ve městě nezaváhá, umí adresy a popisná čísla a NIKDY neztratí signál ani v lese, skalách nebo městě, dokonce ani ve většině tunelů, to jsem nechápal. Párkrát jsme dělali pěší GPS soutěže na čas, schovali po okolí "poklady", nahráli je do GPS a lidi je na čas hledali, obvykle v noci. Tam a stejně tak při geocachingu se osvědčil elektronický kompas - stojíte na místě, točíte GPS a mapa se taky otáčí.
Prodával jsem ji proto, že jsem ji měl kdysi hlavně do rumunské divočiny a dělal si databázi prošlých tras. Jezdil jsem dost offroad, občas jsem sebou žuchnul, pršelo, občas jsem si ji vzal na pěší tůru atd. Tohle už není tak aktuální, přítelkyně má R850R a jezdíme hlavně po silnici. Máme Interphone a chtěl jsem navigaci co má BT, je vodotěsná a ovladatelná v rukavicích, proto starší Zumo 550. Navigace bych měl už 3, tak šla jedna z kola ven a s těžkým srdcem to padlo na 60-ku, nevylučuju ale, že ji budu zase někdy shánět...:-)
Dnes jsem jel do práce s dvěma navigacemi, Zumo 550 a Nuvi 765T, zatím v "3D" (nazval bych ho spíše "pesrpektivní". První dojmy:
Kontrast displeje - výrazně vyšší u Zumo, v autě je třeba jeho jas snížit.
Kupodivu menší rozlišení displeje Zuma při navigaci nevadí.
Mapový detail - dle mého názoru lepší Zumo, které odlišuje hlavní a vedlejší silnice nejen barvou, ale i tloušťkou čáry, u Nuvi v husté zástavbě ulice dále před autem splývají
Pohyb displeje - lepší u Nuvi, software dělá plynulejší pohyb, Zumo "skáče" po 1 sekundě.
Horní informativní lišta - více info u Zumo, upozorňuje mj. na ulice, které se blíží.
Hlasová navigace - cca srovnatelná, jel jsem ale jen jednu jednoduchou trasu
Nuvi má pocitově větší displej, určitě je širší, ale nemyslím že by toho na Zumo bylo vidět méně.
Rychlostní limity - Nuvi na ně neupozorňuje (nebo nevím jak to zapnout), resp. u Europe NT2010.10 se dole na obrazovce mění dopravní značka s nejvyšší rychlostí v daném úseku (funguje to fakt s přesností cca 10 metrů od značky u silnice!), u Atlasu to nefunguje. U Zuma jsou dopravní značky přímo na mapě a navíc bliká upozornění v horní informační liště.
Upravil IvanGS dne 08-03-2011 12:55
to Ivan: tak mám skoro vybráno, čekal jsem na Tvoji reakci a bude to 60 nebo 62. Nepotřebuju jí hned, tak chvíli počkám jestli se něco neobjeví v inzerci a mezitím ji určitě někde skouknu i naživo..
Tak tomu nejak nerozimim - pises o Zumu 550 nebo 660?
Protoze 550 (mimo prvnich prehistorickych verzi firmware) pri routovani "zezloutne vsechny silnice - obzvlast u topo mapy kde pak jsou zlute i vrstevnice, cesty, turisticke stezky a dokonce i el. vedeni mi prijde ze je to hodne neprehledne...
Navic 550 neukazuje symbol toho co se bude delat na pristi krizovatce - jen pise vzdalenost a vedle toho na co se bude odbocovat.
Ty dopravni znacky co mas u zuma v mape jsou jen nahrane radary - to muzes mit v jakekoli navi...
To ze atlas neumi rychlosti (ani treba razeni do jizdnich pruhu a dopravni info) je znama vec. Proto jezdim s mapou Evropy...
Bvízka se k bvízce naklání
Píšu o Zumo 550. O GPS jsem přečetl snad všechno, od roku 1992 jsem měl prvního Garmina v ultralajtu (Amíci to uvolnili na trh hned po válce v Perském zálivu), nicméně poslední dobou jsem spíš uživatel než odborník a chtěl jsem porovnat moje Nuvi do auta se Zumo 550, které jsem před pár dny koupil na motorku. Je fakt, že Zumo toho umí míň, na druhou stranu nic z toho by nemělo být výrazně na úkor navigace. Máš pravdu, symbol příští křižovatky je příjemný stejně jako v západoevropských městech řazení do pruhů - děkoval jsem za něj v odpolední špičce uprostřed Mnichova. Trochu mi vadí skákavý pohyb obrazovky a možná přijdu na pár dalších minusů. Ale předpokládám, že vydrží průtrž mračen, pád do bláta a rumunský offroad, i když do divočiny není nad 60CSX...:-)
PS: Souhlas - topomapu nastavuju jen když to opravdu potřebuju, na první pohled spousta detailů, na druhý Tě z toho bolí oči a je to míň přehledné.
jen se chci zeptat, má tu někdo z fóra zkušenosti s tomtom rider 1, či 2 ? všichni se tubaví o garminech, ale co konkurence?
If you see the flash, it's already too late